Pages

Followers

Friday 16 March 2012

tukang sapu sampah tepi jalan

apa kita fikir tentang makcik-makcik tukang sapu sampah tepi jalan?
or else,abang-abang yang kerja ngan majlis daerah jadi tukang kutip sampah ngan lori sampah yang bau nya hanya tuhan yang tahu..
atau,pakcik-pakcik yang kerja keras jadi buruh kasar...

kisah perbualan aku ngan Achai

bila berbual ngan achai tentang topik ni, I found that ramai orang akan bersimpati dengan pekerjaan sebagai makcik cleaner,tukang sapu tepi jalan, atau buruh kasar...

aku?

bagi aku, aku tak pernah pun kasihan kat mereka..

sbb?
aku respect ngn org yang kerja camtu.
bagi aku,mereka adalah insan insan yang kuat.cuba kita letakkan diri kita kat tempat diorang..ok,senang cerita..andaikan kita tak ada kerja,tak ada kelayakan dan ada seseorang tawarkan kerja cam tu kat kita.. adakah kita sanggup kerja cam tu?? i ask myself, adakah AKU sanggup!!!?
kalau aku,aku tak sanggup. sebab apa? cuba kita fikir,kalau kita laa,mesti malu kan nak kerja cam tu,dah laa penat, tensyen dan macam macam lagi..fuhhh..thats is why, aku respect habis ngn mereka ni.mereka insan insan yg kuat dan tabah, mereka dah tempuhi sesuatu keperitan ujian hidup yang amat hebat, dan hari ini mereka masih tabah dan msih teguh berdiri. mereka tak tumbang. bahkan mereka gigih mencari rezeki dengan cara yang halal.
bila kita bercakap tentang hidup kita sebuah perjuangan..hidup mereka juga sebuah perjuangan. perjuangan yang mungkin kita tidak fahami.

sekadar pandangan dan pendapat peribadi aku sebagai insan yang masih perlu banyak berlajar erti sebuah kehidupan

4 comments:

  1. Insan yang kuatkan mereka ya.
    Kita belum tentu boleh berada di tempat mereka. :(

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. di mana mereka meletakkan ego mereka utk mencari sesuap nasi&juga desakan hidup.

    ReplyDelete