Pages

Followers

Tuesday 6 August 2013

Seutuh manapun janji, suatu hari kita tetap akan berpisah...

Pada suatu hari kita pasti akan berpisah...

Pasti..

Walau kita anak yang paling ingat akan orang tua kita,
walau kita kekasih yang paling setia,
walau kita sahabat yang sejati,
walau kita teman yang berjanji sentiasa ada menemani dan tak akan melupakan walau berjauhan,
Namun tetap,pasti..suatu hari kita akan berpisah.

Aku...
Walau tiga tahun berjauhan dengan mak sebab melanjutkan pelajaran ke universiti, kami tetap tak terpisah dan saling menelefon setiap hari.
Sahabatku,
Walau telah jauh berpisah dan lama tidak bertemu tapi tidak pernah putus hubungan.

Walau sekuat mana pun ikatan silaturrahim kita, walau seutuh mana pun ingatan kita pada mereka yang kita sayangi, tetap suatu hari yang pasti kita akan berpisah. Walau kita tidak bertengkar,bersalah faham, membenci atau bermusuhan.

Suatu hari yang pasti, setiap kita akan menemui sang pencipta. Kita akan terpisah dari duniawi. Sama ada aku, atau keluarga tersayang atau sahabat tercinta yang akan pergi dahulu..kita tetap akan pergi menemuinya dan kita akan berpisah..
Walau betapa kita sayang akan ibu/bapa, walau betapa baik kita dengan teman sejati, walau betapa setia dengan kekasih hati, walau betapa teguh janji yang dibina, Janji Allah mendahului segalanya.

Suatu hari yang paling aku takuti. satu hari yang aku tidak lagi melihat senyuman manis kegembiraan ibu tersayang,tidak lagi ditemani ketawa riang kawan tercinta, tiada lagi  borak-borak kosong mahupun pesanan-pesanan motivasiku kepada adik-adik, tiada pula sembang pejabat bersama teman sekerja..semua itu akan hilang. Semua keseronokan dan kebahagiaan hari ini pasti akan berakhir pada suatu hari yang pasti. Sama ada aku yang dulu pergi, atau kalian yang ku sayangi.

Oleh itu, bersangka baiklah sesama kita. Bertutur sopanlah sesama kita. Jaga-menjagakan hati masing-masing. Tutup aib antara satu sama lain. Gembirakan hari antara satu dengan yang lain. Hormat-menghormati. Kerana usia yang ada ini terlalu singkat untuk kita jika ia mahu dihabiskan untuk berdendam bersakit hati. Sejuta kali lebih baik kalau masa yang singkat ini kita meriahkan dengan kesenagan hati dan bersangka baik sesama kita.

Sungguh, suatu hari yang pasti, kita tidak bersama lagi.

Salam!



1 comment: